Gorąco zachęcamy do lektury publikacji Łukasza Komudy i Kamila Fejfera pt. „Dzieci i młodzież w komercyjnym świecie” opracowanej specjalnie na potrzeby prac Komitetu Dialogu Społecznego KIG.
Uzasadniając potrzebę opracowania analizy uwzględniającej dzieci i młodzież w otoczeniu społeczno-ekonomicznym, przewodniczący KDS KIG, dr Konrad Ciesiołkiewicz wymienia kilka ważnych powodów:
Po pierwsze dlatego, że jest to ogromna, 18-procentowa grupa społeczna, której głos i perspektywa nie są lub prawie nie są uwzględniane w dzisiejszym instytucjonalnym dialogu społecznym i obywatelskim. Warto wspomnieć, że ratyfikowana przez Polskę Konwencja o Prawach Dziecka wprowadza wymóg kierowania się dobrem najmłodszych jako zasadą naczelną. Zakazuje wszelkich form dyskryminacji, definiuje różne aspekty prawa do życia, przeżycia i rozwoju oraz nadaje prawo do bycia wysłuchanym jako warunku wzmacniania podmiotowości dzieci. W swoich rekomendacjach Komitet Praw Dziecka ONZ wskazuje jednoznacznie potrzebę wysłuchania opinii najmłodszych na szczeblu lokalnym, krajowym i międzynarodowym w procesie stanowienia prawa, programów, usług i szkoleń, które dotyczą tej grupy społecznej.
Po drugie – bardzo rzadko w debacie wokół praw człowieka i praw dziecka poruszana jest problematyka odnoszącą się do ekonomicznych aspektów życia, takich jak funkcjonowanie młodych pokoleń w środowisku komercyjnym, sposób komunikowania się producentów i dostawców usług z najmłodszymi konsumentami i ich rodzicami, wpływ reklam na dzieci i wiele innych.
Po trzecie – jesteśmy przekonani, że miarą jakości instytucji, społeczeństwa i systemu gospodarczego jest nasz stosunek do najbardziej wrażliwych i – w pewnym sensie – najbardziej bezbronnych grup społecznych.
Autorski raport Łukasza Komudy i Kamila Fejfera wypełnia wskazane braki i daje szansę na wartościową dyskusję o stanie realizacji praw dziecka i człowieka, uwzględniającą wyjątkowo ważny, ekonomiczny wymiar życia. Dzięki rekomendacjom opracowanie pozwala nie tylko na refleksję, ale także na wspólne poszukiwanie rozwiązań i udoskonalanie instytucjonalnego podejścia do najmłodszej grupy społecznej, liczącej 7 mln osób, co – z wielu powodów – leży w najlepiej pojętym interesie nas wszystkich. Raport „Dzieci i młodzież w komercyjnym świecie” do pobrania tutaj.
Życzymy dobrej lektury!